We werpen een blik op wat we het afgelopen jaar hebben geleerd op vlak van sociale media. Daarnaast geven we enkele tips voor een succesvol 2025.
Wanneer straks de kerstboom weer de kast in vliegt, de Glühwein afkoelt en de overvolle kartonnen dozen worden buitengezet voor de ophaalrondes komen we met z’n allen weer terecht in de dagelijkse ratrace. Grote kans dat jouw marketinginspanningen dan weer een tikje worden teruggeschroefd, want ‘druk, druk, druk’. Wees voorbereid en begin vandaag al met je plannen voor 2025.
In deze blog geven we je enkele tips mee om dat zo efficiënt mogelijk aan te pakken, en dat doen we geheel onderbouwd op basis van cijfers en tendensen. We hebben enkele opvallende bevindingen te delen – doe er je voordeel mee!
Het Onuitwisbare experiment
Aan deze blog ging een maandenlange voorbereiding vooraf. Zo zetten we een heus experiment op, waarbij we onze strategie aanpasten en naast die van Onuitwisbaar-bezieler Bart De bruyn legden. Onze conclusies van dit experiment stemden we af op een algemenere analyse van zowel onze sociale media-campagnes als die van enkele van onze klanten. Zo kwamen we tot vijf grote tendensen, aangevuld met ons buikgevoel. Deze tijd van het jaar kan dat buikgevoel al eens tegenvallen (lees: het gevolg zijn van griep), maar we beloven dat het ditmaal te vertrouwen is.
Tip 1: Kies zoveel mogelijk voor mensen
Dat geldt zowel voor wat je deelt als voor wie het deelt. Zet je mensen centraal, dan zal je altijd veel meer interactie genereren. Daarnaast blijft het een gegeven: alle sociale media-platformen geven de voorkeur aan posts die worden geplaatst door mensen. Bedrijfsaccounts hebben het veel moeilijker om een groot publiek te bereiken omdat de platformen redeneren dat je sneller geneigd zal zijn om in gesprek te gaan met mensen dan met merken.
Op dit topic gingen we afgelopen zomer al eens dieper in. Wil je meer weten over onze visie op dit punt, haast je dan naar de blog van Kobe!
Tip 2: Deel het plezier (met mensen)
Jezelf centraal zetten, het hebben over je eigen ervaring of hoe goed je zelf wel bent,… Daar hebben we geen probleem mee. Iedereen verdient al eens zijn momentje in het voetlicht. Wil je in 2025 evenwel scoren op sociale media, dan helpt het om wat vrijgeviger te zijn. In tip 1 stelden we mensen centraal, hier zeggen we dat het nóg beter is om NOG VEEL MEER mensen centraal te zetten. Tag mensen in de beschrijving van je post. Duid hen aan op de foto die je plaatst, of tag hen in de video waarin ze te zien zijn. Vermeld wie je partners waren bij het realiseren van dit project of die content.
Mensen voelen zich graag gezien en zullen de neiging hebben om het bericht eveneens te delen. Daarnaast laten ze zich ook graag inspireren en weten ze graag hoe iets tot stand kwam. ‘Achzo, ze werken samen met dat fantastische bureau uit Aartselaar? Good to know.’ Ten slotte helpt het als je het ‘hé, ik ken die persoon!’-gevoel kan oproepen. Tag je iemand die iemand kent, die iemand kent, dan zorg je pas echt voor herkenbaarheid en meer interactie.
Tip 2b: Zet je mensen centraal, zet ze dan ook écht centraal
Wat we het afgelopen jaar meermaals merkten in onze videocontent is dat, naast dat deze beter scoort dan foto’s of grafische posts, die het beste werkt wanneer je het verhaal van mensen ook echt in het middelpunt van de belangstelling zet. Mensen laten figureren in je video is op zichzelf dus niet voldoende: ze moeten de hoofdrol krijgen.
We merken dat deze content doorgaans dubbel zo goed scoort als een bedrijfsfilm (of aftermovie) waarin een merk, locatie of product centraal staat. Om een voorbeeld te geven: post je een aftermovie van een productlancering, dan wil je dat product natuurlijk mooi in beeld brengen. Belangrijker is echter dat je het verhaal van mensen rondom dit product brengt. Hoe gaan zij om met dit evenement? Wat is hun ervaring? Wat denken zij? Dat maakt het tastbaarder en leuker om naar te kijken. En zo verleid je met meer succes de algoritmes.
Onthoud steeds dat mensen houden van storytelling. Een verhaal ophangen over je bedrijf of merk is goed, maar daar een menselijke insteek aan toevoegen, is nog zoveel beter.
Tip 3: Inhakers (of top topicals) zijn zinloos zonder een persoonlijke insteek
Het begint stilaan een patroon te worden: zet mensen centraal. De populaire inhakers zijn hierin niet anders. Er is er elke dag wel eentje: ‘dag van de chocolade’, ‘dag van de kappers’, ‘dag van de poedels’, ‘week van de leerling’, ‘dag van de leerkracht’, ‘uur van de waarheid’, ‘week van de contentcreators die content creëren op zondagen en in de week eens wat rust pakken’,… Bedrijven spelen hier graag op in om zichzelf een actueel imago aan te meten. Die boodschap gaat evenwel verloren als je ze alleen gebruikt om je merk te ‘pluggen’.
De resultaten vertelden ons zeer duidelijk: zonder een menselijk verhaal dat perfect aansluit bij de inhaker valt dit op een platte steen. Daar hebben we twee concrete voorbeelden voor.
1: Op (Antwerpse) Moederdag postte Bart een oprecht bericht waarin hij zijn mama bewierookte. Dezelfde dag postte het account van Onuitwisbaar een (geestig maar) algemeen bericht om mama’s aller landen het beste te wensen. Het bericht van Bart vond een erg breed publiek, terwijl dat van Onuitwisbaar slechts een fractie van onze gebruikelijke fans bereikte. Bart haalde tien keer meer ‘likes’ en werd bijna zestien keer meer bekeken.
2: Voor de ‘dag van de fotografie’ zetten zowel Bart als ons bedrijfsaccount onze fotografen Nienke en Glenn centraal. Bij Onuitwisbaar deed het bericht het niet onaardig, maar de post van Bart vond opnieuw een ruime aanhang. Het verschil was kleiner dan bij moederdag, maar het ging nog steeds om factor vijf.
Conclusie: wil je inhaken op een inhaker, maak het dan zo concreet en persoonlijk mogelijk. Wil je aandacht geven aan de ‘dag van de vrijwilliger’, breng dan het expliciete verhaal van de vrijwilligers in jouw bedrijf (in plaats van ‘als bedrijf X steunen we de vrijwilligers in onze organisatie’).
Tip 4: Doe het rustig aan, doe niet te veel
Deze tip zal voor sociale media-managers tegendraads klinken, maar we merkten het zowel op ons bedrijfsaccount als bij persoonlijke accounts. Hoe vaker je post, hoe lager je bereik zal liggen. Dat heeft twee redenen:
1: Het algoritme wil je bij je eerste posts aanmoedigen om vaker te posten, want dat komt de interactie op het platform ten goede. Daartoe zal het je posts een boost geven en bij sommige volgers zelfs aankondigen dat je ‘voor het eerst sinds lang’ nog eens actief bent. Dat effect blijft echter niet duren.
2: Het is een beetje als bij een verslavingsproblematiek. Eerst haal je het slachtoffer binnen met sterke deals, daarna hou je ze bij je om je omzet te verhogen. ‘Wil je opnieuw veel bereik halen zoals in het begin, dan kan je misschien beter eens proberen te adverteren?’ Met andere woorden: wil je blijven scoren, dan moet je dokken.
Wil je niet betalen, dan haal je wellicht meer resultaat (en voldoening) uit sporadische, maar sterke posts. Content online zwieren om toch maar zo vaak mogelijk iets van je te laten horen kan dan contraproductief werken. Zet daarentegen in op kwaliteit die je op gezette tijdstippen lanceert.
Tip 4b: Zet in op stories
Wil je toch regelmatig iets posten, kijk dan eens naar de storymogelijkheden op de verschillende platformen. Deze opties zijn veel vluchtiger, maar dat betekent ook dat je hier veel minder diepgaande of diepzinnige dingen kan delen. Hier is het makkelijker om bijvoorbeeld een snelle inkijk in je dagelijkse werking te delen. Je hoeft hier geen levenswijsheden te posten en hier kan je veel vaker op plaatsen zonder de aandacht te verliezen. Bovendien word je verplicht om het kort en krachtig te houden – dat kan nooit kwaad in communicatie.
Zie je dit als verloren moeite omdat het resultaat zo snel weer verdwijnt, think again. Je beste stories kan je opslaan en vastpinnen op je profiel. Zo is je moeite nooit verloren.
Tip 5: Don’t mix pleasure with business
Het is altijd een goed idee om het zakelijke niet te veel te mengen met het persoonlijke aspect. Uit ons experiment merkten we namelijk dat (te) zakelijke posts over de business veel minder goed scoorden dan dezelfde posts op het bedrijfsaccount. Dat heeft voor een stuk te maken met de verwachtingen van je publiek. Als je inzet op persoonlijke verhalen, dan kan het je publiek afstoten om plots een puur zakelijke boodschap (‘contacteer ons!’) te zien.
Best houd je rekening met die verwachtingen wanneer je de toon van ieder account bepaalt. Af en toe kan er natuurlijk wat overlap op zitten, maar te veel mengen kan zorgen voor een slechte cocktail.
Tip 6: Experimenteer
Ten slotte nog dit: laat je nooit beperken door de regels of ‘best practices’ die je online vindt. Durf experimenteren, durf eens uit de band te springen en vooral: durf. Nooit geschoten, altijd mis. Probeer altijd te werken binnen je ‘merkidentiteit’, maar zelfs daar kan je jezelf al eens wat speling toe-eigenen.
Kijk maar naar wat ‘JaGUar’ recent deed. Ze lanceerden een campagne die volledig losstaat van wie ze zijn (of waren?) en wat ze doen (of deden?). In hun reclamespot kwam zelfs geen enkele wagen voorbij. Volgens velen was het een slechte zet, maar ondertussen hebben we het toch maar een dikke week over hen gehad.
Samen Onuitwisbaar in 2025
En zo kreeg je uiteindelijk niet zes, maar wel acht nuttige tips. Gère gedaan!
Ga aan de slag met onze tips, of laat je bijstaan door Onuitwisbaar. We helpen je graag bij het uitwerken van je strategie, maar ook bij het maken van jouw beelden, teksten en geinige mopjes om de aandacht te trekken. Let’s go!