Skip to main content

Hoe genereer je het grootste bereik op jouw sociale media? De geldende wijsheid dicteert om altijd afbeeldingen te posten, maar klopt dat wel? En waarom zou dat beter werken?

Iedere rechtgeaarde marketeer is steeds op zoek naar meer en beter. Meer bereik op sociale media, meer revenue-genererende campagnes, meer bezoekers op de website,… Dat begint allemaal bij de content die je plaatst op je eigen kanalen. Het is dan ook geen wonder dat je langs alle kanten wordt overspoeld door tips, best practices en algoritmemisleidende hacks om de beste resultaten te behalen.

Omdat er veel kaf omheen het koren zit, besloten we het dan maar zelf te scheiden. Vandaag: is het echt zinvol om telkens, bij iedere socialemediapost, een afbeelding te plaatsen? Of is dat een urban legend die vandaag is voorbijgestreefd? We zochten het uit.

Regelmatige updates = regelmatige zever

Aangezien de algoritmes van de Googles, LinkedIns en Instagrams van deze wereld om de haverklap worden geüpdatet en aangepast (om van TikTok maar te zwijgen), is het een cyclus die nooit eindigt: je denkt dat je dé succesformule hebt gevonden, past je volledige socialstrategie hierop aan – om enkele weken later te merken dat het bereik en engagement van je content opnieuw afkalft.

Dat betekent dat om de haverklap hetzelfde vraagstuk komt bovendrijven: hoe creëer ik de beste social mediaposts?

Zorg voor een sterke basis

Wat (te) vaak uit het oog wordt verloren bij die zoektocht naar hacks is dat de vorm alleen onvoldoende is. Je ziet iets gelijkaardigs gebeuren bij ChatGPT: het ziet er professioneel geschreven uit, alle vakjargon is aanwezig en zelfs een mooi opgestelde bronnenlijst. Maar dat betekent niet dat het artikel ook iets zinnigs vertelt. A fool with a tool is still a fool.

Om maar te zeggen dat je niet alleen moet zorgen dat je alle juiste schakelaars aanzet, maar dat er ook een echte boodschap aanwezig moet zijn. Laat dat een basisregel zijn waar je als marketeer of copywriter altijd aan vasthoudt. Je mooie afbeelding kan een slecht gemaakte post helaas niet verhullen.

De cijfers en het hele verhaal

Ja, socialemediaposts mét een afbeelding scoren beter dan berichten zónder beeld. Maar dat is niet het hele verhaal. Het hangt een beetje af van welk onderzoek je gelooft, maar berichten met meerdere afbeeldingen prestern het best, met een engagement rate van gemiddeld 3.85%. Dit soort posts zie je evenwel weinig en – als we eerlijk zijn – zien we hier het nut niet van in. Waarom scoren ze goed? Omdat mensen een foto openklikken en vervolgens doorklikken om de overige foto’s te zien. Iedere klik telt dan (vermoedelijk) als unieke klik. Dat verhoogt meteen je engagement én je clickthrough rate (CTR).

De multi-imagepost wordt gevolgd door de carrousel, een format waarin je eveneens meerdere visuele pancartes na elkaar plaatst, veelal met je expertise die je wilt delen. Uit onze ervaring weten we dat dit format niet alleen goed scoort (opnieuw: elke klik telt als unieke klik), maar ook een goede balans biedt tussen een visuele en een tekstuele houvast (klik voor een relevant voorbeeld). Het is een ideale manier om te tonen dat je actueel, relevant en een thought leader bent.

Zorg ervoor dat je niet alleen alle juiste schakelaars aanzet, maar dat er ook een echte boodschap aanwezig is.

De rij wordt afgesloten door de statische afbeelding en ten slotte een post zonder enige vorm van beeldmateriaal. Eén bron beweerde zelfs dat een post zonder afbeelding het tot 2,3 maal slechter zou doen dan een alternatief mét. Daar vonden we evenwel geen ondersteunende bron voor die dit kon bevestigen – neem dit dus met een korrel zout.

(Een ander onderzoek stelt daarnaast dat videoposts het allerbest scoren. We geven het maar mee.)

Welke beelden gebruik JIJ best?

Simpel: de beelden die jouw boodschap voor die specifieke post het best ondersteunen. Of het medium (video, foto, infographic,…) waar jij de voorkeur aan geeft en waar je van weet dat je die vorm regelmatig kan hanteren. Consistentie in je socialemediastrategie is immers (nog) steeds belangrijk.

Let er wel op dat je afbeeldingen steeds relevant zijn. Zet je een foto bij je post die bijvoorbeeld niets met het onderwerp te maken heeft, dan zorg je voor een discrepantie die lezers ervaren als onaangenaam. Een medewerker die uitkijkt over de Middellandse Zee terwijl de caption spreekt over veranderingen in het fiscale stelsel voor hybride wagens… dat is uiteraard geen goed idee.

Hou in gedachten dat er ook een wetenschappelijk aspect meespeelt bij de afbeeldingen die je gebruikt in jouw socialemediastrategie: mensen interpreteren beelden namelijk sneller dan tekst. Dat betekent dat ze bij het zien van afbeeldingen meteen een verwachting creëren over de inhoud van jouw post. Wijken die twee dan van elkaar af, dan jaag je jouw lezers meteen weg.

Doe eens zot

Ten slotte eindigen we met een overpeinzing. Noem het gerust een gedachtenexperiment: aangezien iedereen tegenwoordig uitsluitend post met afbeeldingen bij, val je dan niet net méér op als je het eens zonder doet? Dan hangt alles natuurlijk af van een sterk staaltje copywriting. Proberen op eigen risico.

Ga aan de slag met onze tips, of laat je bijstaan door Onuitwisbaar. We helpen je graag bij het uitwerken van je strategie, maar ook bij het maken van jouw beelden, teksten en geinige mopjes om de aandacht te trekken. Let’s go!