Skip to main content

In een vorige blog kon je al lezen dat testimonials helemaal niet dood en begraven zijn, en nog steeds hun waarde hebben voor je bedrijf. Meer dan een simpele klantreview bijvoorbeeld. Een volgende logische vraag is dan: hoe haal je het meeste uit klanttestimonials?

Scroll naar onderen voor een simpel stappenplan dat je vandaag al kan gebruiken.

Goed begonnen, half gewonnen

Een geslaagde klanttestimonial begint met het uitkiezen van de juiste klant. Dat doe je door enkele korte voorgesprekken te houden met kanshebbers. Het doel van een testimonial is uiteraard je goede bedrijfswerking en -relaties in de verf te zetten, nieuwe klanten aan te spreken en, uiteindelijk, je omzet te verhogen. Kies dus een klant (of probleem) dat resoneert bij de doelgroep die je wil aanspreken. Bijvoorbeeld een klant die je op een specifieke manier hebt geholpen en waarvan je weet dat er anderen zijn die er ook gebaat bij zijn om jouw bedrijf hiervoor in te schakelen.

Leg de klant vervolgens grondig uit wat die kan verwachten van de testimonial, welke vragen gesteld worden, of het een tekstueel of videoresultaat zal zijn en vooral, probeer in te schatten welke antwoorden je klant hierop zal geven. Let op: niet iedereen is even spontaan of mondig voor een camera, dus zelfs een kleine proefdraai kan nut hebben.

Het voordeel is dat je hiermee duidelijke verwachtingen schept voor beide partijen. Je behoudt als bedrijf een zekere controle over het narratief van de testimonial en je creëert een vertrouwensband met de klant in kwestie door duidelijk aan te geven hoe je te werk wenst te gaan, waarvoor het materiaal gebruikt zal worden en dat niets gepubliceerd wordt zonder toestemming. Dat vertrouwen zal in de beelden doorstralen naar nieuwe, potentiële klanten, want zij zien een bestaande klant die vol gemoedsrust aangeeft hoe jouw bedrijf zijn probleem heeft opgelost.

achter de schermen bij een opname van testimonial

Tonnen content

Na het zorgvuldig uitkiezen van welke klant je wil inschakelen voor je testimonial, is het tijd voor de opnames. Indien je product of dienst een zichtbare impact heeft gehad bij je klant, is het een unieke kans om dat ter plekke in beeld te brengen en door de klant zelf uit te laten leggen. Als dit visueel minder interessant is, kan je de klant ook uitnodigen op het eigen kantoor en jullie goede relatie visualiseren. Zo doe je meteen aan extra social selling!

Dat resulteert in een lange video die je kan posten op de eigen bedrijfswebsite. Maar wees gerust, de moeite die jij (of wij 🙃) stopt in een testimonial leidt tot veel meer input voor je contentplan dan die ene video. Je kan heel gemakkelijk korte fragmenten uit de lange versie halen en delen op sociale media. Die social shorts voorzie je dan van gerichte captions. Gaat het fragment over een bepaald probleem waar andere potentiële klanten ook mee zitten? Benoem dat probleem dan zeker. Des te beter zal je scoren in de zoekopdrachten van je doelgroep.

Daarnaast is het een goed idee om ook je copywriting skills los te laten op het verhaal achter de testimonial, het in een blog samen te vatten en eveneens te delen op je website (en socials). Waarom koos je voor die klant? Hoe is jullie goede band ontstaan? Wees ook niet bang om de klant te vragen naar zijn impressies van de opnames. Hoe goed is alles verlopen? Waarom wou hij of zij zeker meewerken aan de testimonial? Zo zorg je ervoor dat de blog ook geen herhaling of pure tekstuele verwerking is van de video. Denk hierin ook aan je SEO-score en vernoem je klant bij naam. Dat kan qua zichtbaarheid alleen maar helpen in de zoekopdrachten.

Kortweg is dit dus je manier van aanpak:

  1. Welk probleem wil je aankaarten? / Bij welke doelgroep wil je resoneren?
  2. Kies je klant
  3. Voorgesprek
  4. Bepaal de setting
  5. Opname
  6. Nabespreking met klant
  7. Eventuele copy achteraf
  8. Content delen met gerichte captions

Je merkt hopelijk dat er heel wat te halen valt uit een goed opgebouwde en doordachte testimonial. En dat het zelfs meer content genereert dan je op het eerste zicht zou denken. Tijd dus om eens na te gaan welke doelgroep jouw bedrijf wil aanspreken, welke goedgeholpen klant je hiervoor kan gebruiken en hoe je die testimonial wil uitwerken. Of laat ons daarvoor de handen in elkaar slaan en gaan voor een Onuitwisbare impact!