Skip to main content

Wat is het nut nog van een blog? Een boost voor de SEO van jouw website? Een hobby om in te vullen als je wat tijd over hebt? Een blik op de zin en onzin van ‘slow copywriting’.

De kracht van blogs in de digitale, visuele wereld van vandaag wordt door velen sterk onderschat. Slow copy wordt bestempeld als “saai” en “nutteloos” want, “wie leest er nu effectief die blogs?”. Wel, er schuilt meer kracht achter dan je denkt. In deze “saaie”, “nutteloze” blog vertellen we je dat die aanhalingstekens er met een reden staan en hoe ze je bedrijf versterken, van thought leadership tot SEO en input voor sociale media!

Kennispioniers

Een cruciale reden waarom blogs een must zijn binnen het contentplan van jouw communicatiestrategie, is dat ze je positioneren als thought leader in je branche. Door je expertise en inzichten te delen met (potentiële) klanten geef je aan dat je op de hoogte bent van de nieuwste trends en die kennis graag deelt met anderen. Denk ook maar eens na over welk beeld je zelf vormt over een bedrijf waarvan de laatste blogpost dateert van enkele jaren geleden. Is dat bedrijf nog wel actief? Zo goed zal het er wel niet mee gaan, aangezien er geen nieuwe content meer volgt? Een geüpdatete blogpagina toont aan dat je bedrijf springlevend is en wil blijven innoveren!

Schrijf daarom blogs die een meerwaarde zijn voor je specifieke doelpubliek. Een (te) sterke focus op geslaagde sociale mediaposts zijn goed om je populariteit de hoogte in te schieten, maar hebben het veel moeilijker om jouw expertise geloofwaardig neer te zetten. Met je blog behaal je wellicht een beperkter bereik, maar je trekt toch liever een handvol goede prospecten aan die je blogs lezen en overtuigd worden, dan dat je de aandacht trekt van honderden toevallige passanten die eigenlijk niet tot je doelgroep behoren?

Boost your image!

Naast een teken van leven en het opbouwen van jouw autoriteit hebben blogs ook een directe invloed op het imago van je bedrijf. Door waardevolle inzichten te delen die relevant zijn voor je doelgroep laat je een betrouwbare indruk achter en word je opgemerkt als een bron van deskundig advies. Dat trekt zich door in je merk en kan een duwtje in de rug zijn voor potentiële klanten die op zoek zijn naar meerwaarde of een slechte ervaring met een concurrent achter de rug hebben.

copywriter bezig aan een blog

Hapklare social media content

Door regelmatig een blog te publiceren via je bedrijf, creëer je ook nieuwe content voor in je social mediaplanning. En het hoeft niet bij één post te blijven die zegt dat er een nieuwe blog is verschenen. In de weken, maanden of jaren erna kan je ze opnieuw bovenhalen en, indien mogelijk, linken aan actuele topics. Verschijnt er in het nieuws weer een item over circulair bouwen? Geef dan aan dat jullie hier al langer op inspelen door in een post te verwijzen naar een blog van een tijdje geleden. Of stel een mooie pancarte op die een bepaalde quote extra in de spotlights zet. Zo helpen blogs je consistente aanwezigheid op sociale media te behouden en trek je nieuwe volgers aan met relevante en waardevolle inhoud.

De onvermijdelijke SEO

Last but definitely not least helpen blogs om beter opgemerkt te worden op het internet. Door de juiste keywords te verwerken in je publicaties verhoog je de SEO-score van je bedrijfswebsite en komen potentiële klanten je sneller tegen tijdens hun zoekopdracht op Google. Daarom opnieuw de oproep om voor een specifieke doelgroep te schrijven en niet bang te zijn daar heel niche in te gaan. Prospecten met een zeer specifiek probleem of gedetailleerde vraag zullen je zo alleen maar sneller ontmoeten.

Kortom, slow copy is niet dood, en blogs al helemaal niet. Ze blijven cruciaal bij kennisverspreiding, het genereren van vertrouwen, verhogen van online zichtbaarheid en geven je als bonus heel wat input voor je sociale media. Of je die blog nu zelf schrijft of laat schrijven door ons, dat laten we je zelf beslissen. Maar neem gerust contact op via onze website voor meer informatie over hoe wij jouw bedrijf kunnen versterken door op tijd en stond een sterke blog te voorzien!