Skip to main content

Sociale media lijken een ideaal platform om in contact te komen met je doelpubliek. Mensen betrekken bij je bedrijf en hen een like, comment of andere interactie ontfutselen, blijft voor veel merken echter een uitdaging. De oplossing daarvoor kan wel eens binnen handbereik liggen. We kijken naar de verschillen tussen ‘merk-socials’ en persoonlijke socials en leggen uit why it’s time to get personal!

Veel bedrijven proberen via hun merkkanalen tot grote interactiecijfers en betrokkenheid te komen. Met merk-socials bedoelen we hier dus het Instagram-, Facebook- of LinkedInprofiel van je bedrijf of merk zelf. In ons geval dus Onuitwisbaar. Maar is dat nog wel de juiste aanpak? Verschillende stemmen, en wij zijn daar één van, pleiten voor een aanpak die focust op het gebruik van persoonlijke socials. Maar waarom? (Lees ook onze blog over de zin en onzin van het publiceren van posts met afbeeldingen bij. Einde plug.)

Persoonlijkheid wordt gepusht

Het antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel: persoonlijke accounts bereiken gewoonweg meer mensen. Dat is het gevolg van sociale media die er alles aan doen om zoveel mogelijk interactie te genereren en behouden op hun platform. En waar doet de meeste interactie zich voor? Niet op een commerciële post van een bedrijfsprofiel. Wél op die nieuwe post van een vriend die net terug is van vakantie. De kans dat je liked en comment op die laatste is X-aantal keer hoger dan dat je hetzelfde doet bij die eerste post. Dat weten jij, ik en het algoritme ook.

LinkedIn is op dat vlak het Walhalla van de persoonlijke socials. Persoonlijke profielen krijgen er tot 561% meer interactie dan bedrijfspagina’s. Dat is omdat het platform ontstaan is als een soort online cv en van nature persoonlijke profielen pusht. Link dit aan dat maar 1% van de gebruikers van LinkedIn effectief zelf content deelt en je begrijpt meteen wat voor impact en bereik je hiermee kan behalen.

(Officieel bewijs heb ik er nog niet over gevonden, maar het lijkt me bovendien ergens mee te spelen dat deze platformen bedrijfsprofielen weigeren te pushen om ze aan te sporen tot paid advertising. Dat is mogelijks voer voor een volgende blog getiteld: Aandacht, het goud van de 21ste eeuw.)

Jongerenidentificatie

Maar ook op de andere sociale media platformen scoren persoonlijke profielen beter. Dat heeft bovendien te maken met dat Gen-Z’ers, het beste cliënteel van deze platformen, merken als erg onpersoonlijk zien en liever échte personen volgen met échte persoonlijkheden. Deze groep jongeren en jongvolwassenen is nog haastig op zoek naar het gevoel om ergens bij te horen en zoeken dat op deze manier op. Zie de grote hoeveelheid influencers die hiervoor wordt ingeschakeld. Iets om in het achterhoofd te houden dus wanneer dit ook jouw doelgroep is.

En wanneer jouw bedrijfsgerelateerde content vervolgens een cameo maakt tussen allerlei persoonlijke verhalen en berichten, ontstaat de illusie dat je bedrijf of merk een deel uitmaakt van de sociale kring. Zo valt het minder snel op dat het gaat om een soort “advertentie” die je bedrijf in de kijker zet en creëer je affiniteit met je bereik.

Influencers uit eigen rangen

Ik hoor het jullie zeggen: “Allemaal goed en wel nonkel Kobe, maar op welke persoonlijke profielen moeten wij onze content dan plaatsen? Als we dit via influencers moeten doen, zal ons dit heel wat geld kosten.” Wel, bij het betrekken van mensen in je bedrijfsverhaal draait het rond het creëren van een “wij-gevoel”. Mensen moeten zich één kunnen voelen met het bedrijf. En wie beter om die waarden uit te stralen en connecties te maken dan je eigen werknemers en hun persoonlijke socials? Zij zijn je sterkste merkambassadeurs en kunnen een oprechte verbinding creëren met potentiële klanten.

Moedig ze dus aan om bedrijfsgerelateerde content te delen, of beter nog, zelf te posten. Inspireer ze ook om hun eigen verwezenlijkingen in de kijker te zetten. Dat is de ideale reclame voor je merk en zorgt daarenboven voor een beter zelfbeeld. (Iets wat we dezer dagen allemaal wel kunnen gebruiken door het overmatig vergelijken op sociale media, maar ook dat is voer voor een andere blog.)

Belangrijk is wel dat je je werknemers betrekt in je plannen en een duidelijke, uniforme manier van aanpak vastlegt. Binnen die sociale media strategie is er natuurlijk speling om je eigen persoonlijkheid te uiten, maar de rode draad moet wel stroken met de kernwaarden en de identiteit die je wil dat het merk uitstraalt. Het vastleggen van bepaalde regels over het verspreiden van bedrijfsgerelateerde content kan hier op zijn plaats zijn, maar is zeker geen vereiste. Het is fijn dat mensen een zicht krijgen op de persoonlijkheden binnen het bedrijf, die uiteraard het karakter van het bedrijf mee vormgeven, maar je wil hier niet de controle over verliezen.

Tijd dus om in te zetten op een veel persoonlijkere aanpak! Herdenk je sociale media strategie en zet de persoonlijkheden binnen je bedrijf voorop. Heb je daarvoor een helpende hand nodig? Of wil je je medewerkers graag wat mediatraining geven om ze op te leiden tot ideale ambassadeurs? Neem dan contact op met Onuitwisba… ik bedoel met mij, Kobe, een persoon mét persoonlijkheid!