Skip to main content

Kantoorverhuurder Ondernemershuis Mechelen (Oh!) zag zijn bezettingsgraad stijgen van 15% naar liefst 80% in 1 jaar tijd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar kregen? Je leest het hier!

We kozen bij het Ondernemershuis, net zoals bij veel andere klanten, voor een crossmediale aanpak. We wisten dat we ons voornamelijk moesten richten op nieuwe ondernemers, maar hoe hebben we dat gedaan?

Achtergrondverhaal

Stad Mechelen richtte in 2011 reeds het Oh! op om startende ondernemers een aangename werkplek te bieden om aan hun start-up te werken. Een jaar later werd het Ondernemershuis als pionier de eerste coworkingspace in Mechelen. Onuitwisbaar verzorgt de nieuwsbrieven van de kantoorverhuurder waardoor de eerste contacten reeds gelegd zijn.

Fast-forward naar 2019, wanneer de stad besluit om haar gezellige werkplek in 2022 te verkopen. Even later vinden ze ook overnemers in de vorm van vijf huidige bewOh!ners, zoals ze de kantoorhuurders daar noemen, maar dan slaat uiteraard corona toe.

Thuiswerken wordt de norm en veel ondernemers verliezen ofwel hun bedrijf, ofwel de wil om er nog eentje te starten. Het Ondernemershuis moest dus terug vanaf 0 beginnen. Het is te zeggen: vanaf een bezettingsgraad van 15% begin 2022.

Duidelijk doel en tijdspanne

Aangezien Onuitwisbaar reeds de communicatie verzorgde toen het Oh! nog in de handen van de stad was, namen de nieuwe eigenaars eveneens contact met ons op. We kregen de opdracht om na een jaar tijd aan een bezettingsgraad van 70 procent te zitten. Er was dus een duidelijk doel voor ogen binnen een strakke timeline, maar hoe zorg je er nu voor dat je dat doel haalt? Wij kozen voor een crossmediale aanpak.

Bekijk de video online

Kennismaking

Om het publiek vertrouwd te laten worden met zowel het Oh! als de nieuwe eigenaren, hebben we twee video’s opgenomen. In een eerste video geven we een virtuele rondleiding doorheen het gebouw waarin we de mogelijkheden tonen en in een volgende video doen we een interview met een van de Oh!vernemers die de werking van het Ondernemershuis feilloos uitlegt.

Bekijk de video online

Persberichten

Om te beginnen schreven we een aantal persberichten om nieuwswaardige feiten over het Oh! naar een groter publiek bekend te maken. We deden dat voor enkele leuke gebeurtenissen: de nieuwe uitbating vanaf 1 januari 2022, de feestelijke Oh!pening en het nieuwsbericht dat er opnieuw een bezettingsgraad van 80% is.

Ondernemershuis nu definitief in private handen: “Leggen andere accenten”

Lees het artikel online

Vijf ondernemers nemen Oh! over van stad Mechelen: “Al 30 uiteenlopende bedrijven vinden hier een plekje”

Lees het artikel online

USPs

Daarnaast gingen we in onze communicatie op sociale media de Unique Selling Propositions (USPs) uitspelen, zeg maar positieve punten die het Oh! van andere kantoorverhuurders onderscheidt. Gelukkig heeft het Oh! er best wel wat.

Allereerst is er hun unieke samenstelling. In het Ondernemershuis kan je niet enkel kantoren huren, maar ook vergaderzalen en is er een coworkingspace waar meerdere startende ondernemers in een grote ruimte samenwerken. Je kan er up- of downscalen naarmate je bedrijf groeit of krimpt.

Het Oh! Biedt dus het comfort en de privacy van een eigen kantoor, gecombineerd met de flexibele voordelen van een hippe coworkingspace. Want je krijgt er dagelijks een kwaliteitskrant, heel wat ondernemersmagazines, een gemeenschappelijke lunchzaal en een professioneel onthaal.

Daarnaast heeft het een unieke locatie. En dat geldt voor zowel de ligging op de landkaart als in Mechelen zelf. Het gebouw bevindt zich in hartje Mechelen, een kleine gezellige stad, maar ook vlak naast een groene tuin waar bijna elk kantoor op uitkijkt. Bij goed weer vind je daar heel wat Oh!ndernemers die samen lunchen in het zonnetje. Mechelen bevindt zich eveneens op de as tussen de twee grootsteden Brussel en Antwerpen. Ideaal dus om rustig te werken, maar toch in een wip in de Europese hoofdstad of de grote havenstad te zitten.

Ook de ondernemers die in het Oh! zitten bieden een voordeel. De bewOh!ners zijn allemaal in extase als ze spreken over de kruisbestuiving die er heerst. Er zitten hier namelijk niet alleen starters, maar ook scale-ups, kmo’s en kleine afdelingen van grote bedrijven. Een ideale mix om van bij te leren of om tot klant te maken.

Ten slotte is er ook nog de knowledge hub beter gekend als de Oh!talks. Het Ondernemershuis organiseert heel wat interessante keynotes waar bewOh!ners en geïnteresseerden naartoe kunnen gaan. Zo feliciteert het Oh! steeds de learning curve van zijn ondernemers.

Testimonials

Tal van voordelen dus, maar hoe laten we dit nu authentiek overkomen aan ons doelpubliek? Wat is er krachtiger dan tonen welke voordelen we hebben? Juist ja, een tevreden bewOh!ner laten vertellen wat de voordelen zijn. Dit doen we het liefst in videovorm, maar ook in de vorm van foto’s met quotes.

Blogs

Naast het gebruik van video’s en foto’s op de sociale media en de website van het Oh!, hebben we ook een aantal SEO-proof blogposts geschreven voor de vindbaarheid in Google een boost te geven. Zo schreven we onder andere waarom je een kantoor zou moeten huren in Mechelen en wat de verschillen zijn tussen het Oh! en een klassieke coworkingspace.

Ondernemershuis nu definitief in private handen: “Leggen andere accenten”

Lees het artikel online

Organisch, maar ook paid

Bovenstaande content kwam allemaal organisch tot bij ons doelpubliek. Dat is goed, maar uiteraard niet voldoende als je wil dat je bezettingsgraad van 15% tot zeker 70% stijgt na een jaar.  Aangezien we een beperkt ad budget voor handen kregen, kozen we voor een campagne op Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram.

Zo konden we een maximaal doelpubliek voor het voorziene ad budget bereiken.

Dankzij het gebruik van crossmediale content en de combinatie van een organische en een paid campagne kregen we na een jaar het fantastische bericht van het Oh! dat we niet zomaar het doel van 70% bezettingsgraad gehaald hadden, maar dat er zelfs een bezettingsgraad van 80% was.

Een geslaagde campagne dus! Wil jij zelf een samenwerking aangaan met Onuitwisbaar en samen tot een geweldig resultaat komen? Neem contact met ons op via info@onuitwisbaarproducties.be.